قصص اطفال

5 قصص اطفال قبل النوم باللغة العامية (حكايات بالعامية المصرية جديدة)

سلامٌ من الله على قلوبكم متابعي موقع الطفل المسلم من كل بقاع العالمـ مجموعة حكايات وحواديت جديدة ومع أول قصة الأكثر من رائعة للاطفال الصغار ولكن هذه المرة باللغة العامية المصرية، أتمنى أن تنال رضاكم..استمتعوا

قصص اطفال قبل النوم باللغة العامية عن الحيوانات باللغة العامية – قصة الذئب “ليون”

قصص اطفال باللغة العامية قبل النوم

صديقنا الذئب “ليون” وحيد وملوش أي اصدقاء في الغآبة ورغم دا إلّا إن كل حيوانات الغآبة عارفاه كويس، بس كل ميشوفوه يجرو منو خايفين، وكان ليون كل مايقرب من أرنب أو سنجاب عشان يلقي عليهم التحية لقاهم جروا خايفين منو، وفي الحقيقة كل حيوانات الغابة اصلاً كانت خايفة من الذئب ليون وبتحاول تتجنبو بأي شكل..

وفي يوم قال الذئب ليون لجيمع الحيوانات : “المشكلة مش مني أبدا، حتى وإن كان ابي وجدي وجد جدي وكل اسلافي تصرفوا مع الحيوانات بشكل مش لائق إلا إني مليش ذنب !” ودايما كان الذئب ليون بيردد الكلام دا..

وأما عن الحيوان الوحيد اللي مكنش بيخاف من ليون الذئب وبيتكلم معاه بشكل طبيعي فهو الثعلب “فيلو” رغم إن الثعلب فيلو كانت معاملتو سيئة والمكر دايما في عنيه، ولكن لان ليون ملوش أي أصدقاء آخرين، فكان بيشعر بالسعادة والثعلب فيلو موجود معاه.

وفي يوم من الايام جه فيلو عشان يلعب مع صديقو الذئب ليون لعبتهم المفضلة وهي عبارة عن أسئلة بيسألها كل واحد للتاني، ولما جه الدور على ليون عشان يرد على أسئلة الثعلب فيلو مكنش موجود واستغرق مدة طويلة من غير أي اجابة، ونظر فيلو حواليه بس ملقاش صديقه ليون، فاستغرب وبدأ يدور عليه..

وبعد شوية من البحث وجد فيلو صديقه ليون ورا مرج وراسه بين رجليه اللي قدام وجالس على الارض وهوا حزين جدا، فسأله فيلو معاتبا : “انت لي انسحبت من اللعب معايا ؟” فرد الذئب ليون : “أنا تعبان واللعبة دي بدأت أمل منها” وهنا سأله فيلو بلطف : “هوا انت سقطت على رآسك ولّا حاجة، انت مريض ياليون ؟ أجيبلك دكتور ؟” فنظر إليه ليون قائلاً : “طبيب ! أنا مش مريض ولا حاجة، أنا بس حاسس بضيق وعندي وحدة غريبة” فسأله الثعلب فيلو بغضب : “طب وصحبتي مش مكفياك ؟”..

فردّ ليون : “متغضبش ياصديقي، بس انا مش بشوفك كل يوم، وانا عايز أصدقاء أشوفهم والعب معاهم كل يوم” فقاله فيلو : “على فكرة انا عايش وحيد برضو، بس انا سعيد جدا بحياتي كدا، بس لو انت مش قادر وعايز أصدقاء، فأنصحك ياصديقي إنك تروح لحيوانات المزرعة، ممكن يقبلو صداقتك وتعيش معهم هناك” ولقى ليون ان فكرة فيلو جميلة.

وأخيراً في أمل خلّى ليون سعيد وفرحان جداً وقال للثعلب “فيلو” : “انت بتتكلم صح ياصديقي فيلو، أنا بكرا إن شاء الله هلم هدومي وهروح عشان أعيش في المزرعة دي”..فقال الثعلب فيلو لليون الذئب : “بص ياصاحبي ! هتلاقي في المزرعة دي لما توصل إن شاءالله شوية دجاجات سمينات، ابقى استضيفني عندك أول ما تستقر” وابدأ الثعلب يضحك، طبعا ليون مفهمش حاجة من كلام فيلو، بس ما اهتمش كتير.

وتاني يوم وزي ما اتفقو، غادر صديقنا ليون بيته القديم واتّجه ناحية المزرعة، طبعاً كان في غآية السعادة حتّى إنّو رمى مفاتيح بيته القديم في النهر، مصادفش أي حد في طريقه عشان قرّر إنو يدخل أول بيت يقابلو في طريقو، وبعد فترة وجد حظيرة وكان فيها حمل وديع بيستريح شوية في أمن وآمان، وأول ما لمح ليون حتّى بدأ بالصراخ : “إلحقوني ! إلحقوني! الذئب عندي في الحظيرة” وطبعا وكالعادة ملقاش صديقنا ليون أي حل غير إنوا يهرب بسرعة من الحظيرة.

اقرأ أيضاً:-

4 قصص قبل النوم مضحكة 🤣 ستجعل طفلك لا يتوقف عن الضحك

قصص اطفال قبل النوم 📖 – 12 من أروع الحكايات للاطفال الصغار

قصص اطفال جميلة قبل النوم – 3 من اروع القصص الجميلة للصغار 📚

وبعد شوية لقى باب تاني فدعه برجله ودخل، ونفس الصراخ سمعوا تاني، بس المرة دي مع معزة أطلقت صرخة رعب : “إلحقوني ! الذئب اللي افترس بنت عمي، عنزة مستر سوغان !” طبعا صديقنا ليون عمتش فاهم اي اللي بيجرى حواليه، وبقى كل ماحيوان في المزرعة يشوفو إلّا ويصرخ من الخوف.

ضايع ومش عارف يعمل اي ولا يروح فين، دا كان حال ليون المسكين إللي ملقاش أي حل غير إنو يقعد وسط ساحة المزرعة، ومسمعش صديقنا ليون صوت الدجاجتين وبعدين التالتة والرابعة وهما بيقربو منوا، وبعدين سألته واحدة منهم : “انت بتدور على حاجة ؟” فردّ ليون قائلاً : “زي ما انتوا شايفين، بحاول افهم اي اللي بيحصل حوليا، فالعثلب وصفلي المزرعة وكأنها الجنة” وبمجرد ما انهي ليون كلامه حتى قاقت الدجاجات كلها في نفس واحد: انت بتتكلم عن… انت بتتكلم عن مين ؟

قالت واحدة منهم : “دا كان بيتكلم عن اللي يتقفل بيتوا – الثعلب، أيوا والله دا كان بيتكلم عنه انا سمعت كل حاجة” وهنا ملقاش ليون أي حاجة يشرح بيها الموقف، وبدأت الدجاجات تجري في كل الاتجاهات وهيا بتزقزق وتنقنق وتوقوق : الحقونا ! الثعلب هوا اللي بعتو لينا، وهنا جرى الديك بسرعة ودخّل كل فراخوا العش بتاعهم وقفل الباب، وكل حيوانات المزرعة بدأت تجري في كل الاتجاهات.

مقدرش الذئب ليون على الكلام ومكنش قادر يتحرك من مكانو، كان في حالة صعبة بجد، وحيد وسط كل الفوضى اللي حصلت في المزرعة، دا غير إن صراخ الدجاجات أثار انتباه كل الحيوانات اللي في المزرعة، وقالو كلهم في صوت واحد : “يلا بينا كلنا نطرد الذئب دا من المزراعة” وهنا وجد صديقنا ليون بعض الشجاعة انو يتكلم ويقول : “سامحوني ! كل اللي كنت محتاجو شوية أصدقاء أعيش وسطيهم بس، وافتكرت اني ممكن ألاقيهم هنا ! بس للأسف كل مكان أروحوا يحل فيه الزعر والرعب..لي كدا ؟ لي مش عارف أكون محبوب !؟”.

قصص اطفال قبل النوم مكتوبة ومسلية 📕 – قصة عن الصدق سبيل النجاة

حزنت كتير الحيونات بعد ما سمعت الكلام دا من ليون وتأسفت كلها لموقفها معاه ولطريقة استقبالهم ليه، وهنا اقترب الكلب “باتو” كلب المزرعة العجوز، وحط رجليه على كتف الذئب وهو يقول : “أنا حاسس إني كبرت اوي في السن وبقيت مُتعب، وأنا محتاج إللي يساعدني في حراسة المزرعة، ومتقلقش فعمل الحراسة مش صعب، ولو انت وافقت على كدا فأنا هعلمك كل حاجة”..

وطبعاً قبل ليون عرض الكلب باتو وبدأ في عمله الجديد من تاني يوم، وبسبب إخلاص ليون في شغله وطيبة قلبه خلاه أفضل حيوان وصديق عن المزارع مالك المزرعة، ومن اليوم دا وصديقنا ليون مزعلش إنوا بقا الكلب الذئب اللي كل حيوانات المرزعة بتحبو..النهاية

توجد المئات من القصص على الانترنت ولكن جمعنا أفضل قصص للاطفال قبل النوم على الاطلاق في أجمل مقالات موقع الطفل المسلم.

🦊 قصص الثعلب 🦊 | قصة الثعلب و (الدجاجة🐔-الغراب🎃-الديك🐓)

3 قصص خيالية قبل النوم للاطفال (ستأخذهم إلى عالم آخر)

قصص اطفال جميلة ومكتوبة قبل النوم – قصة سدّ سـبأ العظيم للصغار 🧱

الطفلة اليتيمة قصة هادفة للأطفال

قصص للاطفال قبل النوم باللغة العامية المصرية

بدأ عيد الأم يقرب اكتر واكتر والصغيرة “حنان” فرحانه اووي وعايزة تشتري هدية لمامتها وجدتها، وأخيرا اشترت حنان هدية لمامتها وجدتها وبدأت تتكلم مع الجيران والاقارب عن الهدية اللي جابتها لمامتها..وفي يوم من الايام جت قريبه ليهم عشان تزورهم وكان معاها بنت صغيرة، فقعدت قريببتهم مع أم حنان وجدتها، وأخدت حنان البنوتة الصغيرة ودخلوا أوضتها يلعبوا بالألعاب الكتير.

وبعد دقائق بسيطة خرجت البنت الصغيرة وهي بتبكي وزعلانه أووي، وبتقول انها عايزة تروح وتخرج من البيت دا حالاً، فاستغربو من كلامها، وسألتها الجدة على الفور عن اللي حصل جوّا، بس البنت الصغيرة ظلت تبكي ومُصرة انها تخرج من البيت وترجع بيتها، وبالفعل أخدتها المرأة ورحلوا.

وفي اللحظة دي نادت الأم على حنان الصغيرة وسألتها : “أي ياحنان اللي حصل، أي اللي خلّى البنت تبكي كدا ؟” فردّت حنان على أُمّها وهي بتقول : “انا مجتش يمّها ياماما، هيا اللي بدأت تبكي لوحدها لمّا كنت بفرّجها على الهدية اللي هديهالك ياماما في عيد الأم” فبصّت ليها أمها بحزن وهي بتقول : “لازم تتعلمي ياحنان انك متتكلميش كتير أُدّام كل الناس ولازم تراعي مشاعر الغير، لإن البنت اللي كانت معاكي دي يتيمة وماتت امها، ومعندهاش أم عشان تشتري ليها هدية”.

وحسّت حنان بالحزن الشديد على البنت اليتيمة وندمت كتير على الكلام اللي قالتوا أُدّامها وبدأت تبكي، وهنا قرّبت جدتها منها وهي بتقولها : “تعالي يا حنان عشان أحكيلك قصة هتفيدك جداً، ومتبكيش عشان لازم تتعلمي انك متتكلميش كتير وتراعي مشاعر اللي قدامك”..

قصص مكتوبة للاطفال هادفة طويلة – قصة الحمار أبو حديدة 🐎

قصص اطفال رائعة مكتوبة – قصة جوهـرة الصيّـاد 💎

واحتضنت حنان جدتها وهي بتقولها : “والله ياتيتا ماكنت أعرف أبداً إنّ مامتها ماتت !” فردّت عليها جدتها : “عارفه ياحبيبتي، عشان كدا هحكيلك قصة هتعلمك انك متتكلميش كتير عشان متحرجيش حد، اقعدي بقا عشان نبدأ القصة” وجلست حنان بجوار جدتها لتستمع للقصة..

كان يمكان بنت صغيرة طلبت في يوم من أمها تعملّها شال من الصوف الدافيء عشان يحميها من البرد ولإن أمها شاطرة في حياكة الصوف، وبالفعل وعدت الام بنتها إنّها تعملها الشال اللي عايزاه وهتسهر الليل كلوا عشان تعملوا وتنتهي منه بأسرع وقت، وبدأت الأم بنسج الصوف الجميل واللي كان ملوّن بالأحمر والأزرق، في حين ان بنتها كانت بتذاكر في غرفتها وهي سعيدة وفرحانة ونشيطة جدا..

وفي يوم من الايام جت صديقة للطفلة الصغيرة عشان تذاكر معاها فقالت الطفلة لصديقتها : “ما اتخلّي مامتك تعملك شال زي اللي ماما بتعملوا ليا دا عشان يحمينا من البرد، ماما هتعملي أحسن شال وهورح بيه المدرسة وهغيظ كل أصحابي” وقعدت البنت الصغيرة تضحك، في حين ان صديقتها خفضت راسها في حزن وهيا بتقول : “أمي ماتت من ثلاثة أشهر”..

وحسّت الطفلة الصغيرة بالإحراج الشديد لإنّها ماكنتش تعرف إن والدة صديقتها بالمدرسة توفيت، وحاولت تغير الكلام عشان متذكّرش صديقتها وتحسّها بالحزن اكتر، وعادو للكلام عن المذاكرة مرة تانية، وسمعت الأم كل الكلام اللي دار بين الطفلتين وهيا بتصنع الشال.

وعدت بضعة أيام، وفي يوم والطفلة بتذاكر في غرفتها مع صديقتها، دخلت عليها أمها وعلى شفتيها ابتسامة جميلة وهي بتقولها : “عندي مفاجأة ليكي ياحبيبتي، أخيرا خلّصت الشال الجميل وبقى جاهز” وأخرجت الأم الشال الملون الجميل من ورا ظهرها، واحتضنتها بنتها في سعادة وهي بتقولها : “جزاكي الله كل خير ياأمي، انا عارفة انك تعبتي كتير وسهرتي كتير عشان تجهزيلي الشال دا”.

وبعدين التفتت الأم واقتربت من البنت اليتيمة وقالتلها في حنان : “وانتي بقا ياحبيبتي فأنا عملتلك شال أجمل بكتير” وظهرت السعادة على وجه الطفلة المسكينة والدهشة والتعجب ظاهرين عليها وقالت : “شال اي اللي حضرتك بتتكلمي عليه ؟” وهنا أخرجت الأم من ورا ظهرها شال آخر جميل جدا وملون وادّته للبنت اليتيمة وهي بتقولها : “دا شالك ياحبيبتي، وانتي زي بنتي بالضبط”.

وأول ما سمعت البنت الكلام دا من أم صديقتها بدأت البكاء والدموع بتسيل من عيونها وهي بتشكر أم صديقتها، وضمّت الام الطفلة المسكينة وقالتلها في حنان : “لو احتجتي أي حاجة ياحبيبتي فأنا موجودة، اعتبريني كوالدتك بالضبط” وغادرت الأم الغرفة وهي سيعيدة جدا لإنها إدرت تدخل السرور على قلب الطفلة اليتيمة.

وأول ما انتهت الجدة القصة نظرت لعيون حنان فلئتها حزينة جدا على اللي عملتو مع الطفلة من شوية، ولانها كانت السبب في ان الطفلة اليتيمة تتذكر أمها، وتعلمت من القصة ومن الموقف اللي حصل معاها أنها تراعي مشاعر الاخرين وإنها متتكملش كتير وهي مش عارفة ظروف الشخص اللي قدامها، وطلب حنان انها تتصل بالطفلة عشان تعتذر منها.

قصص اطفال قصيرة مكتوبة وهادفة – قصة الحرب خدعة 💣

قصص اطفال رائعة قصيرة – قصة أقوى سلاح 🗡️

قصص الاطفال كليلة ودمنة – قصتين في غاية الروعة والإثارة والجمال والتشويق

كان يامكان بطتين وسلحفاة عايشين سوا في عين ماء، ولما جفّت العين من الميا، قرّرت البطتين إنّهم هيسيبوا المكان وهيبحثوا عن مكان تاني فيه ميا، وراحوا للسلحفاة عشان يقولولها إنّهم ماشيين، فقالتلهم السلحفاة : “وأنا كمان مقدرش أعيش في مكان مفهوش ميا، ممكن تاخدوني معاكم” فردّت البطتان على السلحفاة : “بس إحنا بنطير وانتي بتزحفي، إزاي هتيجي معانا ؟”..

وفكّرت البطتان في فكرة وقالوا للسلحفاة : “هناخدك معانا بس بشرط وهو إنك متتكلميش مع أي حد ولا تفتحي بؤك خالص خلال الرحلة معانا” واستغربت السلحفاة في البداية ولكن وافقت بعد كدا وقالت : “طب إزاي هاجي معاكم ؟” فجابت واحدة من البطتين عود من الخشب وقالت للسلحفاة : “عضّي العود دا من المنتصف، واحنا هنحملك من الطرفين بالمنقار وهنطير، وبكدا انتي هتيجي معانا”.

ووافقت السلحفاة على فكرة البطتين وطارت معاهم، بس لما شافوها باقي الحيوانات بدؤا يستهزئو بيها وهما بيقولو : “آخر نكتة دي ولا اي ! سلحفاة بين بطتين وطايرين بيها في الهواء كمان” ونسيت السلحفاة المسكينة كلام البطتين وفتحت فمها عشان ترد على الحيوانات وهي بتقول: “أيوا فيها إي يعني !” ونسيت المسكينة انها فتحت بُؤّها وسقطت على الأرض واتعوّرت جامد اووي، ومقدرش تتحرك من مكانها لإنها نسيت كلام أصدقائها واتكلمت..النهاية

للمزيد من قصص الاطفال المميزة التي جمعناها من مئات القصص قم بزيارة الرابط التالي.

قصة جميلة للاطفال قبل النوم – قصة الامير بهلول 🤴

قصة “الفتى الشرير وأصدقائه” 👿 مكتوبة وهادفة للاطفال

قصة العنكبوت “عنكب”

قصة العنكبوت بالهجة المصرية

في يوم من الايام وقف صديقنا العنكبوت “عنكب” على غصن شجرة وهو بيشاهد أعشاش الطيور المليانة بهجة وسعادة، فشاف طائر وهوا بيجيب الطعام لزوجته وأولاده، وشاف طيور تانية وهيا بترقد على البيض لحد ما البيض يفقس ويخرج الصغار، وبعدين بص لأسفل الشجرة فوجد أرنبة بتحفر جحر صغير عشان تُحط صغارها فيه.

فقرر صديقنا “عنكب” انّو يبني بيت هوا كمان ويعيش فيه زي الطيور، فنزل من على الشجرة وبحث عن قشة فلئاها بس مقدرش انوا يشيلها عشان يبني العش، وكمان لقى نفسو مش قادر يحفر جحر زي الارنبة لانه معندهوش أسنان ولا حوافر، فحزن كتير العنكبوت “عنكب” واكتئب جدا، وظل كدا فترة لحد ما لئاه العنكبوت الحكيم وسأله : “مالك ياعنكب؟ ليه قاعد حزين كدا؟” فرد عنكب على الحكيم : “مقدرتش ابني عش أتجمع فيه أنا وزوجتي وأولادي”.

فضحك العنكبوت الحيكم وسأله عنكب : “ولي بتضحك على كلامي ؟” فردّ العنكبوت الحكيم وهوا بيحاول يحفي ضحكه : “لا مفيش حاجة، بس احنا العناكب مش بنشكل أُسر كباقي الحيوانات ياعنكب ياصغيري، وكمان ذكور العناكب مش بتقدر تبني بيوت، الإناث بس هيا اللي عندها القدرة دي” فرد العنكبوت عنكب : “وإزاي الكلام دا ؟” فقاله الحكيم : “لإن إناث العناكب ياعنكب عندها خمس غدد حريرية في بطنها تقدر تغزل بيهم الشبكة، وبعدها بتقوم بوضع البيض واللي أحيانا بيوصل ل 150 بيضة بيعيش منهم القوي وبيموت الضعيف”.

فقال العنكبوت “عنكب” : “يبقى مفيش أُدّامي حل غير إنّي أتجوز أنثى” فرد الحكيم عليه بسرعة : “إهدا ياعنكب لإنها هتقتلك !” فقال عنكب للحكيم : “تقتلني لي ؟” فقالو الحكيم : “لإن أنثى العنكبوت بتقتل زوجها ودا لإنوا بيلتصق بخيوط الشبكة اللي بتعملها لما بتضع الصغار، ولما بيفقس البيض وبيخرج الصغار بيقتل بعضهم بعضا برضو” وهنا قال العنكبوت عنكب : “ودلوقتي فهمت قول الله تعالى – وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُون “.

قصص جميلة جدا للاطفال وجديدة – قصة الأعرابيّ الفقير والكنز 💰

قصص اطفال بالعامية المصرية – قصة الفئران الثلاثة

قصص باللغة العامية

كان يامكان 3 فئران أصدقاء وكانو عايشين سوا في حقل جميل وكان كل يوم بيخرجوا من جحرهم عشان يلعبو في الحقل ويقضوا سوا أجمل الأوقات مع بعض، وفي نهاية اليوم بيرجعوا من جديد لجحرهم الآمن وعلى كدا كل يوم.

وفي يوم من الايام حسّت الفران الثلاثة بالجوع وبدأو يبحثوا عن أكل في كل مكان وبعد فترة وجدوا جرة صغيرة فيها شوية عسل، ووجدو إن الجرة عميقة ومحتاجة شوية تقكير، وبدأو بتنفيذ حيلة ذكية جدا عشان تساعدهم على الوصول الى قاع الجرة للحصول على العسل اللذيذ.

واقترح أحد الفئران الثلاثة إن كل واحد منهم يمسك بديل التاني عشان يكوّنو حبل طويل من أجسادهم ويوصلو لقاع الجرة، وبعد ما ياكل الفار الأول ويشبع يدخل الفأر اللي وراه ويأكل لغاية ما يشبع وهكذا لحد ما يشبعوا كلهم، واتفق الفئران الثلاثة انهم يقسمو العسل بالتساوي بينهم وإن محدش يآخد حق أكتر من حقه عشان يكفيهم العسل الموجود بالجرة وميفضلش حد فيهم جعان.

وبكدا وصل الفار الاول لقاع الجرة وبدأ بالفعل يآكل من قطرات العسل اللذيذة، وبعدين فكر شوية وقال : “العسل الموجود بالجرة شوية ومش هيكفينا إحنا الثلاثة على أي حال، وعشان كدا لازم آكله كله عشان أشبع أنا على الأقل، وأثناء ماكان الفار الأول بيفكر كدا، كان الفار التاني بيفكر في نفسه وبيقول : “لو أكل صديقي كل العسل الموجود بالجرة، أي اللي هيفضلّي ؟ لازم أسبقو وآكل أنا كُل العسل الأول”..

وفي نفس الوقت كان الفار الأخير بيفكر : “انا الأخير ولو الاتنين أكلو كل العسل، مفيش حاجة هتفضلّي وهموت كدا من الجوع”. وبالطريقة دي فكر الفران الثلاثة بأنانية وترك كل واحد ديل التاني عشان يسبقوا للجرة وياكل العسل لوحدو، وكانت النتيجة إن الثلاثة فئران سقطو داخل الجرة وغرئوا تماما جُوّاها بسبب أنانيتهم وحبهم للذات، ونسوا تماما الحكمة اللي بتقول : “الطمع يقل ما جَمَع”.

السابق
4 قصص قبل النوم مضحكة 🤣 ستجعل طفلك لا يتوقف عن الضحك
التالي
حكايات اطفال قبل النوم – 4 من اروع الحكايات للصغار مكتوبة وجديدة 📓

اترك تعليقاً